Netwerkcommunicatie

handen_davinciWat is nu de belangrijkste ontwikkeling in het corporate communicatievak? En wie vind jij de beste aanjager daarvan? Twee vragen die vakgenoot Marcel Aalders me vorige week stelde bij ons C5 intervisiegroepje. Mijn antwoord was een woordenstroom: “Symmetrische- gelijkwaardige rollen ipv top down gezag en -kennisverschillen; daardoor doelgroepen die zichzelf bedienen ipv als doel te dienen. Legitimatie als corporate communicatie doel ipv zo goed mogelijk alle reputatiedrivers oppoetsen.” En over de in mijn ogen beste aanjager was ik snel klaar: Noëlle Aarts, omdat zij met haar antropologische achtergrond het beste de invloeden van de huidige netwerksamenleving op ons vak weet te duiden.

Nu ik dit schrijf weet ik een woord voor de belangrijkste ontwikkeling in ons vak: netwerkcommunicatie. (en ik zie op google dat ik daarin niet de eerste ben). Alles is direct en meervoudig met elkaar verbonden. We hoeven daardoor niet meer veel energie te steken in het van a naar b en vice versa brengen van de juiste boodschappen. Dat gebeurt vanzelf wel. Sneller en beter door communicatieprofessionals. Onze rol als communicatieprofessional is nu te zorgen dat die continue en zeer snelle netwerkcommunicatie ook continu en snel goed wordt ingevuld, dat de juiste gesprekken plaatsvinden en dat de inhoud van de communicatie in een keer raak is, zodat die snel en goed door de netwerken wordt opgepakt: van sticky messages tot excellerende producten en super tevreden klanten.

‘Netwerkcommunicatie’ lijkt me het nieuwe paradigma voor het opnieuw inrichten van het communicatievak, de communicatiefuncties en de communicatieafdelingen.

Voer om verder over na te denken. Dank je Marcel: goede vragen!
Het C5 intervisiegroepje bestaat uit vijf vakgenoten, samen een inspirerende  mix. De andere drie zijn: Huub ter Haar, Camiel Masselink en Mike Hendrixen.

Deel dit idee over het vak
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn

Comments are closed.