Communiceer minder

upward bordBij hockeyclub Upward hangt nog steeds een reclamebord van mijn oude bureau Dieben & Meyer met de tekst ‘Communiceer minder’. Stoer vind ik het nog steeds dat we als communicatiebureau zo’n credo durfden te hanteren. Naïef was het ook, want wie snapt zoiets nou? (een typisch voorbeeld van niet zo effectieve communicatie dus, waardoor de communicatieballast in deze wereld alleen maar toeneemt. We hadden beter onze donatie direct in de clubkas kunnen storten!) In deze weblog een nagekomen toelichting. Want ik ben wel nog steeds van mening dat professionele inzet van communicatie kan helpen om communicatieballast te voorkomen!

De toelichting: Veel communicatieactiviteiten bereiken hun doel niet, omdat bij het ontwikkelen van die activiteiten onvoldoende is afgestemd met de ontvangers, te weinig gekeken is naar de context waarin de communicatie plaatsvindt en de inhoud zo ondoordacht is, dat die niet begrepen of geaccepteerd zal worden. De gebruikelijke –traditionele- communicatie kan aanmerkelijk minder worden als boodschappen beter zijn afgestemd op ontvanger en context en als al bij het ontwikkelen van de inhoud (het beleid) goed wordt afgestemd op en zo mogelijk mét de belanghebbenden.

Afstemmen

Communicatie wordt sterker als het ‘less is more’ is. Korter, bondiger, beeldender, scherper. Je bereikt dat door tijd te besteden aan het verwoorden en verpakken van je boodschap. Schrijven is schrappen. 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. Of zoals taalfilosoof Grice stelde: “Zorg dat de ontvanger jouw communicatieboodschap met zo min mogelijk moeite kan verwerken.” Je bereikt nog meer als je de boodschap formuleert in samenspraak met die ontvangers. Ik koester de kernboodschappentrainingen waarvoor ik met Cesar Moerman mocht werken. Hij helpt je niet alleen tot de kern te komen, maar door, zoals we bij de overname van De Ruiter Seeds door Monsanto deden, die training ook samen met de ondernemingsraad en opinieleiders in de organisatie te doen, formuleerden we een boodschap die allen aansprak. Je hebt vervolgens geen lange verhalen meer nodig en voorkomt ruis en geruzie.

Beleidspreparatie

Communicatie kan ook minder worden als goed over de inhoud is nagedacht. Deze stelling is nu zeer goed onderbouwd in het proefschrift van de onvolprezen dr. Guido Rijnja: ‘De inzet van (overheids)communicatie is verschoven van de functie van doorgeefluik, via de uitlegfunctie in eigen media , via communiceren –overleggen- in (sociale) netwerken naar communicatie in dienst van het probleem, waarbij de communicatie- inzet er op neer komt dat in samenspraak met belanghebbenden beleid bepaald wordt. Zie www.genietenvanweerstand.nl ’ Dat is het ei van Columbus: communicatie ís samenwerken met belanghebbenden. Daardoor heb je uiteindelijk minder traditionele communicatie nodig.

Deel dit idee over het vak
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn

Comments are closed.