Hét Nieuwe Werken, kwestie van vertrouwen

HNWIk heb 2 jaar bij Coöperatie VGZ mogen ervaren hoe goed Het Nieuwe Werken werkt. In eerste instantie leek het me vreselijk om in een soort kantoortuin te moeten werken: hoe concentreer je je dan? Waar voer je vertrouwelijke gesprekken? Al heel direct werd duidelijk dat, ook door de magistrale inrichting van het gebouw en de perfecte ICT voorzieningen, direct de voordelen duidelijk worden: meer teamwork, snel met collega’s schakelen, informatie oppikken, letterlijk muren tussen afdelingen slechten en ook letterlijk hiërarchische leemlagen doorbreken. HNW werkt echt beter!

Tegelijk merkte ik dat Het Nieuwe Werken in de praktijk, van vast niet alleen VGZ, verwordt tot iets dat te maken heeft met hoe de ruimte is ingericht. Want dat is in Nederland natuurlijk ook een van de belangrijkste drivers voor HNW: minder werkplekken, minder parkeerplaatsen. Waardoor HNW communicatie gericht is op: log uit als je langer dan een uur van je werkplek bent! Maar geloof me: ook om die efficiencydoelen te bereiken is het cruciaal om HNW eerst en vooral als een verandering van bedrijfscultuur te behandelen. HNW betekent namelijk dat vrij naar de theorie van Ghoshal en Bartlett: het oude werken, dat aangestuurd werd door controle, formeel contract, beperking van functies en teams en door gehoorzaamheid, plaats maakt voor Hét Nieuwe Werken gebaseerd op support en vertrouwen van het management en op ambitie en tegelijk ook zelfdiscipline van de moderne werknemer. Zodra de bedrijfscultuur ook daadwerkelijk op die principes gestoeld wordt zal de organisatie met HNW meer succes bereiken en voorkomen dat de volgens Het Nieuwe Werken prachtig ingerichte ruimtes op een oude manier gebruikt worden.

Deel dit idee over het vak
Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn

Comments are closed.